מוקד תודעתי

הגדרה

אוביקט המצוי במוקד תשומת הלב הציבורית, וגבוהים הסיכויים להתממשותו כשייר חלום פעם אחת או יותר בכל לילה. כל אדם או חפץ שמספיק אנשים מודעים אליו וחושבים עליו - יופיע בחלומות של אחוז כלשהו מהאנשים הללו. ככל שמספר החולמים הללו גדול, כך גם מספר החלמים שביניהם עולה, כך שיצירת שיירי חלום בדמות אותו מוקד תודעתי נעשית כמעט וודאית. בהנתן מוקד מספיק מוכר בציבור, ייתכן שאותו מוקד ישוכפל בשיירים כמה וכמה פעמים בכל לילה ולילה, על ידי שלל חלמים שונים, ללא כל התאמה או שליטה. חלמות המונים עושה שימוש מכוון באפקט זה.

מילים נרדפות:

  • אייקון (לועזי).
  • ספין-אוף (סלנג לועזי).

פירוט

מהרגע שחלמים היוו אחוז מדיד של האוכלוסיה, מוקדים תודעתיים שינו את סדר היום העולמי. אם אפילו עשירית של אחוז מהאוכלוסיה הם חלמים, וקיים מוקד תודעתי שאליו מודעים רק מליון אנשים, אזי מספיק שאדם אחד מתוך אלף גם יחלום על אותו מוקד משותף כדי שכפיל של המוקד יהיה כמעט וודאי.

בעולם האמיתי, המספרים גדולים הרבה יותר, ומספר הכפילים של כל מוקד יכול להגיע אפילו עד מאות ביום. המוקדים הפופולאריים ביותר הם דמויות בדיוניות ממגוון זרמי הבידור. גם אנשי ציבור למינהם - פוליטיקאים, אמנים מופיעים, וכן הלאה - הם מוקדים תדירים. חפצים קשה יותר לסווג, אבל יכולים להיות כל דבר משטיחים מעופפים עד לפצצות אנתרקס, בהתאם לסדר היום הציבורי. למעשה, כל מושג שתופס מספיק עניין מהציבור יכול בקלות רבה להתברר כמוקד תודעתי.

הבעיה הכי גדולה במוקדים היא שהם יוצרים תופעת כדור-שלג מתגלגל: אנשים חושבים על המוקד, אז מופיעים הרבה שכפולים של המוקד, אז המוקד מקבל יותר תשומת לב, וחוזר חלילה. דוגמא קלאסית היא העכברושנים בלאס ווגאס, שהחלה ב-2015 כשורה של סיוטים של אזרח אחד בודד. במהרה, התקפות עכברושנים על אזרחי העיר עוררו פחד וכעס ברחבי העיר, וזכו לחשיפה תקשורתית רבה. לא עבר הרבה זמן עד שסיוטי התושבים היו מלאים היצורים הגסים, וכך נוצרו עוד ועוד עכברושנים, חלקם עוד יותר מעוותים וחזקים מהמקוריים. למרות כל מאמצי הממשלה, טרם הצליחו להדביר לחלוטין את העכברושנים מלאס וגאס, מה שרק הוסיף מסתורין ואימה לתיאורים עליהם.

דיון

 
מוקד_תודעתי.txt · שונה לאחרונה ב: 2012/09/18 06:26
 
Recent changes RSS feed Creative Commons License Donate Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki